Our Blog
ilmu pengetahuan dan kebatinan
Ilmu pengetahuan dzahir mengenai benda-benda
yang nyata dibagikan kepada dua belas bagian dan ilmu pengetahuan batin juga
dibagikan kepada dua belas bagian. Bagian-bagian tersebut dibagikan di kalangan
orang awam dan orang khusus, hamba-hamba Allah yang sejati, menurut kadar kemampuan
dan kebolehan mereka.
Bagi tujuan yang berkaitan dengan kita
pembicaraan ilmiah mengenai ini dibuat dalam empat bagian. Bagian pertama
melibatkan peraturan agama, mengenai kewajipan dan larangan berhubung dengan
perkara-perkara dan peraturan-peraturan di dalam dunia ini. Kedua menyentuh
soal pengertian atau maksud dalaman serta tujuan kepada peraturan-peraturan tersebut
dan bagian ini dinamakan bidang kerohanian iaitu pengetahuan mengenai
perkara-perkara yang tidak nyata. Ketiga mengenai hakikat kerohanian yang
tersembunyi yang dinamakan kearifan. Keempat mengenai hakikat untuk lebih
mendalami lagi kepada hakikat yaitu mengenai kebenaran yang sebenar-benarnya.
Manusia yang sempurna perlu mempelajari semua bidang atau bagian tersebut dan
mencari jalan ke arahnya.
Nabi s.a.w bersabda, “Agama ialah pokok,
kerohanian dahannya, kearifan (makrifat) adalah daunnya, kebenaran (hakikat)
adalah buahnya. Quran dengan ulasannya, keterangannya, terjemahannya dan ibarat
mengandung semuanya itu”. Di dalam buku al-Najma perkataan-perkataan tafsir,
ulasan dan takwil serta terjemahan melalui ibarat diartikan sebagai: ulasan
terhadap Al-Qur’an adalah keterangan dan perincian bagi faedah kefahaman orang
awam, sementara terjemahan melalui ibarat adalah keterangan tentang maksut yang
tersirat yang boleh diselami melalui tafakur yang mendalam serta memperoleh
ilham sebagaimana yang dialami oleh orang-orang beriman yang sejati. Terjemahan
yang demikian adalah untuk hamba-hamba Allah yang khusus lagi teguh, dan terus
menerus di dalam suasana kerohanian mereka, dan teguh dengan pengetahuan yang
membolehkan mereka membuat pertimbangan yang benar. Kaki mereka teguh berpijak
di atas bumi sementara hati dan fikiran mereka
menjulang kepada ilmu ketuhanan.
Dengan rahmat Allah keadaan terus menerus seperti ini yang tidak bercampur
dengan keraguan di tempatkan di tengah-tengah hati mereka. Hati yang teguh
dalam suasana ini terucap terus menerus dengan bagian kalimah tauhid “La
ilaha illa Llah”, pengakuan terakhir keesaan.
Allah swt berfirman:
هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ
مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا
الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ
وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ
فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ
إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ
Artinya :“Dia jualah yang menurunkan Kitab
kepada kamu. Sebagian adalah ayat-ayat yang menghukum, yaitu ibu-ibu bagi
Kitab, dan (sebagian) yang lain adalah ayat-ayat yang memerlukan takwil. Adapun
orang-orang yang di hati mereka ada kesesatan mencari-cari apa yang ditakwil
daripadanya kerana hendak membuat fitnah dan kerana hendak membuat takwilnya
sendiri padahal tidak mengetahui takwilnya melainkan Allah dan orang-orang yang
teguh kuat di dalam ilmu berkata, ‘Kami beriman kepadanya (kerana) semua itu
daripada Tuhan kami’, dan tidak mengerti melainkan orang-orang yang mempunyai
fikiran”. (Surah Imraan, ayat 7)
Jika pintu kepada ayat ini terbuka akan
terbuka juga semua pintu-pintu kepada alam rahsia batin.
Hamba Allah yang sejati berkewajipan
melaksanakan perintah-perintah-Nya dan menjauhkan diri daripada larangan-Nya.
Dia juga perlu menentang ego dirinya dan membendung kecenderungan jasad yang
tidak sehat. Asas penentangan ego terhadap agama adalah dalam bentuk khayalan
dan gambaran yang bercanggah dengan kenyataan. Pada peringkat kerohanian ego
yang khianat itu menggalakkan seseorang supaya mengakui dan mengikuti
sebab-sebab dan rangsangan yang hanya hampir dengan kebenaran (bukan kebenaran
yang sejati), walaupun hanya risalat nabi dan fatwa wali yang telah diubah,
juga mengikuti guru yang pendapatnya salah. Pada peringkat makrifat ego coba
menggalakkan seseorang supaya memperakui kewalian dirinya sendiri malah ego
juga mengnyeret seseorang kepada mengakui ketuhanannya – dosa paling besar
menganggap diri sendiri sebagai bersekutu dengan Allah. Allah berfirman:
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ
أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلا
“Tidakkah engkau perhatikan orang yang
mengambil hawa nafsunya sebagai tuhan..” (Surah Furqaan, ayat 43).
Tetapi peringkat kebenaran sejati adalah
berbeda. Ego dan iblis tidak boleh sampai ke sana. Malah malaikat juga tidak
sampai ke sana. Barang siapa saja kecuali Allah. jika sampai ke sana pasti
terbakar. Jibrail berkata kepada Nabi Muhamamd s.a.w, “Jika aku maju satu
langkah lagi aku akan terbakar menjadi abu”.
Hamba Allah yang sejati bebas daripada
perlawanan egonya dan iblis, kerana dia dilindungi oleh perisai keikhlasan dan
kesucian.
Allah swt berfirman :
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ
أَجْمَعِينَ - إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِي
“Ia (iblis) berkata: Oleh itu demi
kemuliaan-Mu, aku akan sesatkan mereka semuanya, kecuali di antara mereka
hamba-hamba-Mu yang dibersihkan”. (Surah Shad, ayat 82 & 83).
Manusia tidak dapat mencapai hakikat kecuali
dia suci murni kerana sifat-sifat keduniaannya tidak akan meninggalkannya
sehingga hakikat nyata dalam dirinya. Ini adalah keikhlasan sejati.
Kejahilannya hanya akan meninggalkannya bila dia menerima pengetahuan tentang
Zat Allah. Ini tidak dapat dicapai dengan pelajaran; hanya Allah tanpa pelantara
boleh mengajarnya. Bila Allah Yang Maha Tinggi sendiri yang menjadi Guru, Dia
karuniakan ilmu yang daripada-Nya sebagaimana Dia lakukan kepada Khaidhir.
Kemudian manusia dengan kesadaran yang diperolehnya sampai kepada peringkat
makrifat di mana dia mengenali Tuhannya dan menyembah-Nya yang dia kenal.
Orang yang sampai kepada suasana ini memiliki
penyaksian roh suci dan dapat melihat kekasih Allah, Nabi Muhamamd s.a.w. Dia
boleh berbicara dengan baginda s.a.w mengenai segala perkara daripada awal
hingga ke akhirnya dan semua nabi-nabi yang lain memberikannya khabar gembira
tentang janji penyatuan dengan yang dikasihi. Allah menggambarkan suasana ini
dalam firmanNya :
وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ
مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء
وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِكَ رَفِيقًا
“ Barangsiapa taat kepada Allah dan
rasul-Nya, maka mereka beserta orang-orang yang diberi nikmat dari pada para nabi,
siddiqin, syuhada dan shalihin dan Alangkah baiknya mereka ini sebagai sahabat
dekat”. (Surah Nisaa’ ,ayat 69).
Orang yang tidak bias menemukan pengetahuan
ini di dalam dirinya tidak akan menjadi arif walaupun dia membaca seribu buku
dan kitab. Nikmat yang boleh diharapkan oleh orang yang mempelajari ilmu dzahir
ialah syurga; di sana semua yang dapat dilihat adalah kenyataan sifat-sifat
Ilahi dalam bentuk cahaya. Jangan kira sempurna pengetahuannya tentang perkara
nyata yang boleh dilihat dan dipercayai, ia tidak membantu seseorang untuk
masuk kepada suasana kesucian dan mulia, yaitu kedekatan dengan Allah, kerana
seseorang itu perlu terbang ke tempat tersebut dan untuk terbang perlu kepada
dua sayap. Hamba Allah yang sejati adalah yang terbang ke sana dengan
menggunakan dua sayap, yaitu pengetahuan dzahir dan pengetahuan batin, tidak
pernah berhenti di tengah jalan, tidak tertarik dengan apa saja yang ditemui
dalam perjalanannya. Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Hamba-Ku, jika kamu ingin masuk kepada
kesucian mendekatlah dengan-Ku jangan pedulikan dunia ini ataupun alam yg tinggi
para malaikat, tidak juga yang lebih tinggi di mana kamu boleh menerima
sifat-sifat-Ku yang suci”.
Dunia kebendaan ini menjadi godaan dan tipu
daya syaitan kepada orang yang berilmu. Alam malaikat menjadi rangsangan kepada
orang yang bermakrifat dan suasana sifat-sifat Ilahi menjadi godaan kepada
orang yang memiliki kesedaran terhadap hakikat. barangsiapa yang puas hati
dengan salah satu dari pada yang demikian akan terhalang dari pada kurniaan
Allah yang membawanya hampir dengan Zat-Nya. Jika mereka tertarik dengan godaan
dan rangsangan tersebut mereka akan berhenti, mereka tidak boleh maju ke
hadapan, mereka tidak boleh terbang lebih tinggi. Walaupun tujuan mereka adalah
kedekatan dengan Pencipta mereka tidak lagi boleh sampai ke sana. Mereka telah
terpedaya, mereka hanya memiliki satu sayap.
Orang yang mencapai kesedaran tentang hakikat
yang sebenarnya, menerima rahmat dan kurnia dari Allah yang tidak pernah mata
melihatnya dan tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah hati
mengetahui namanya. Inilah syurga kedekatan dan keakraban dengan Allah. Di sana
tidak ada mahligai permata juga tidak ada bidadari yang cantik sebagai
pasangan. Semoga manusia mengetahui nilai dirinya dan tidak berkehendak, tidak
menuntut apa yang tidak layak baginya. Sayyidina Ali r.a berkata, “Semoga
Allah merahmati orang yang mengetahui harga dirinya, yang tahu menjaga diri
agar berada di dalam sempadannya, yang memelihara lidahnya, yang tidak menghabiskan
masanya dan umurnya di dalam sia-sia”.
Orang yang berilmu mestilah menyedari bahawa
bayi roh yang lahir dalam hatinya adalah pengenalan mengenai kemanusiaan yang
sebenarnya, yaitu insan yang sejati. Dia patut mendidik bayi hati, ajarkan
keesaan sampai dia menyedari tentang keesaan itu sendiri – tinggalkan keduniaan
kebendaan ini yang tidak terbilang ini, cari alam kerohanian, alam rahsia di
mana tiada yang lain kecuali Zat Allah. Dalam kenyataannya di sana bukan
tempat, ia tidak ada permulaan dan tidak ada penghujung. Bayi hati terbang
melepasi padang yang tiada berkesudahan itu, menyaksikan perkara-perkara yang
tidak pernah dilihat mata sebelumnya, tiada siapapun bercerita mengenainya,
tiada siapapun boleh menggambarkannya. Tempat yang menjadi rumah kediaman bagi
mereka yang meninggalkan diri mereka dan menemui keesaan dengan Tuhan mereka,
mereka yang memandang dengan pandangan yang sama dengan Tuhan mereka, pandangan
keesaan. Bila mereka menyaksikan keindahan dan kemuliaan Tuhan maka mereka
tidak ada apa lagi yang tertinggal dengan mereka. Bila dia melihat matahari dia
tidak dapat melihatnya yang lain, dia juga tidak dapat melihat dirinya sendiri.
Bila keindahan dan kemurahan Allah menjadi nyata apa lagi yang tinggal dengan
seseorang? Tidak ada apa-apa!
Nabi s.a.w bersabda, “Seseorang perlu
dilahirkan dua kali untuk sampai kepada alam malaikat”. Ia adalah
kelahiran maksud daripada perbuatan dan kelahiran rohani daripada jasad.
Kemungkinan yang demikian ada dengan manusia. Ini adalah keanehan rahsia manusia.
Ia lahir daripada percampuran pengetahuan tentang agama dan kesedaran terhadap
hakikat, sebagaimana bayi lahir hasil daripada percampuran dua titik air.
Dalam FirmanNya:
إِنَّا خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ
أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا
“Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia
daripada setitik (mani) yang bergiliran, yang Kami berikan cobaan kepada mereka,
yaitu Kami jadikan dia mendengar dan melihat”. (Surah Insaan, ayat 2).
Bila maksud menjadi nyata dalam kewujudan ia menjadi
mudah untuk melepas bagian yang ada dan masuk ke dalam laut penciptaan dan
membenamkan dirinya ke dasar hukum-hukum peraturan Allah. Sekalian alam
kebendaan ini hanyalah satu titik jika dibandingkan dengan alam kerohanian.
Hanya bila semua ini difahami maka kuasa kerohanian dan cahaya keajaiban yang
bersifat ketuhanan, hakikat yang sebenar-benarnya, memancar ke dalam dunia
tanpa perkataan tanpa suara.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Follow us on facebook
Popular Posts
-
KEPUTUSAN BAHTSUL MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP AN-NUR TEGAL REJO PRAMBON NGANJUK TGL 26-27 SYAWAL 1401 H/ 26-27 AGUS...
-
KEPUTUSAN BAHTSUL MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP ZAINUL HASAN GENGGONG KRAKSAN TGL 22-23 NOPEMBER 1981 Mas’alah: ...
-
KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP NURUL JADID PAITON PROBOLINGGO TGL 15-16 DZULHIJJAH 1399 H / 5-6 ...
-
KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP. SALAFIYAH SUKOREJO ASEMBAGUS TGL 16-17 JUMADIL ULA 1400 H/ 2-3 A...
-
KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP QOMARUDDIN BUNGAH GRESIK Mas’alah : Kebanyakan buruh tani...
-
ASMA’UL KHUSNA DAN MANFA’ATNYA "ALLAH mempunyai Asmaa-Ul-Husna (nama-nama yang agung yang sesuai dengan sifat-sifat ALLAH...
-
Dia campurkan api dan tumbuh-tumbuhan, maka bentuk jin dijadikan,sebagai ruang di antara dua keadaan.Ia adalah di antara roh yang ber...
-
Fadhilah Wanita Point-point dari halaman ini terdapat di dalam kitab Kanzul ‘Ummal, Misykah, Riadlush Shalihin, Uqudilijjain, Bhahish...
-
Peringatan tentang sahwat Dari ibnu Abu Dzerr ra,dia berkata Rasulullah muhammad saw,bersabda : -sedikitkanlah sahwat,agar kemis...
-
ASMA’UL KHUSNA DAN MANFA’ATNYA "ALLAH mempunyai Asmaa-Ul-Husna (nama-nama yang agung yang sesuai dengan sifat-sifat ALLAH S.W.T.),...
Formulir Kontak
Follow us on Facebook
About Me
Blog Archive
-
▼
2016
(12)
-
▼
Mei
(12)
- fadilah asmaul khusna
- keputusan bahtsul masail syuriysh NU jawa timur\
- keputusan bahsul masail NU jawa timur (4)
- KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JA...
- KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JA...
- keputusan bahsul masail suriyah Nu jawa timur (1)
- Proses kejadian manusia ,malaikat dan jin
- ilmu pengetahuan dan kebatinan
- Peringatan tentang sahwat
- keutamaan wanita /fadhilah wanita
- ASMA’UL KHUSNA DAN MANFA’ATNYA
- Pengantar
-
▼
Mei
(12)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar