Our Blog
Proses kejadian manusia ,malaikat dan jin
Dia campurkan api dan tumbuh-tumbuhan, maka
bentuk jin dijadikan,sebagai ruang di antara dua keadaan.Ia adalah di antara
roh yang berjasad dengan tempat yang dalam,dan roh yang tiada "di
mana".Yang menerima jasad mencari makanan,untuk pembesaran tanpa
kepalsuan,Dan yang menerima malaikat-malaikat, menerima hati bagi mengambil bentuk
dalam keasliannya.Kerana sebab ini, ia mentaati pada satu ketika dan menentang
pada ketika lain,Dia akan balas mereka yang tidak taat dengan dua api.
Penciptaan
Jin, malaikat dan manusia
Allah berfirman, "Dia ciptakan jin
daripada pucuk api yang tiada asap" (55:14). Hadis menceritakan,
"Allah ciptakan malaikat daripada nur, dan Allah ciptakan jin daripada
api, dan Dia ciptakan manusia daripada apa yang telah dikhabarkan kepada
kamu".Apa yang Rasulullah s.a.w katakan mengenai ciptaan manusia
"seperti yang telah diceritakan kepada kamu", baginda memberi
ketegasan dan tidak menjelaskannya seperti yang baginda lakukan pada
menceritakan ciptaan malaikat dan jin. Rasulullah s.a.w "diberikan segala
perkataan". Ini adalah sebagian daripadanya. Asas ciptaan malaikat dan jin
tidak berubah. Asas ciptaan
manusia berubah kerana ada empat kategori kejadian
manusia. Kejadian Adam tidak menyerupai kejadian Hawa. Kejadian Hawa tidak
meneyrupai kejadian keturunan Adam yang lain. Kejadian Isa tidak menyerupai
yang lain. Di sini Rasulullah s.a.w memberi penjelasan. Baginda menyampaikan
kepada kita perincian kejadian manusia. Adam diciptakan daripada tanah liat,
Hawa daripada tulang rusuk, Isa daripada tiupan Roh, keturunan Adam
daripada"air yang hanyir" (77:20).
Konsep perkaitan langit dan bumi
Bila Allah dirikan empat unsur asas dan asap
naik ke bagian bawah Sfera Bintang-bintang Yang Tetap, tujuh langit
dibentangkan di dalam asap itu, setiap satu berpisah daripada yang lain. Dia
"bukakan pada setiap langit ketentuannya"lalu "Dia adakan
dalamnya rezekinya"dan semua ini "dalam empat hari". Kemduian
Dia berfirman, "kepada langit dan bumi: Datanglah dengan rela atau
terpaksa". (41:9-11).
Kemudian Allah adakan hubungan di antara
langit dan bumi dan arah yang dengannya Dia berkehendak mengadakan benda-benda
di bumi dalam bentuk bahan galian, tumbuh-tumbuhan dan hewan. Dia jadikan bumi
seumpama isteri dan langit seumpama suami. Langit menyalurkan perintah Allah
kepada bumi sebagaimana suami memindahkan air mani kepada isterinya. Dengan
demikian bumi membawa keluar jenis-jenis pembentukan yang Allah sembunyikan di
dalamnya.
Empat Unsur dan pembentukan manusia dan jin
Bila udara dinyalakan dan dipanaskan, ia
membakar seperti pelita. Pembakaran api itu adalah nyalanya udara dan ia tidak
berasap (marj, bercampur-aduk) kerana ia bercampur dengan udara dan adalah
udara yang terbakar. Marj adalah campuran dan daripada ini yang tidak berasap
itu adalah marj kerana tumbuh-tumbuhan bercampur di dalamnya.
Jin adalah campuran dua unsur yaitu api dan
udara, sebagaimana manusia merupakan campuran dua unsur aitu air dan tanah
diuli bersama yang menjadikannya tanah liat. Begitu juga campuran udara dan api
dinamakan 'api yang tidak berasap'. Allah ciptakan bentuk jin dalam api yang
tidak berasap itu. Oleh kerana unsur udara ada dengan jin, maka jin boleh
mengambil berbagai bentuk yang mereka mau. Oleh kerana ada unsur api dengannya
maka ia menjadi tidak nyata dan samar, dan mereka mencari kekuasaan, kemegahan
dan kekuatan kerana api merupakan bagian yang paling tinggi dalam unsur unsur itu
dan ia mempunyai pengaruh yang kuat untuk menukarkan sesuatu sebagaimana hukum
alam kehendaki. Inilah sebabnya jin iblis menyombongkan dirinya dan enggan
sujud kepada Adam bila Allah memerintahkannya berbuat demikian lantaran
pandangannya yang tinggi terhadap dirinya. Dia berkata, "Aku lebih baik
daripadanya" (7:12), bermaksud menurut dasar pemikiran jin dan iblis “bahawa
Allah lebih menyukai api daripada unsur yang lain.
Jin tidak tahu bahawa unsur air yang
daripadanya Adam diciptakan lebih kuat daripada api kerana air boleh memadamkan
api dan tanah adalah lebih teguh daripada api melalui kesejukan dan kekeringan.
Adam memiliki kekuatan dan kemantapan melalui penguasaan dua anasir tersebut
yang Allah jadikannya. Walaupun dia juga memiliki unsur-unsur yang lain - udara
dan api, anasir tersebut tidak ada kekuasaan atasnya. Jin juga memiliki unsur
unsur selebihnya....
Adam dikurniai sifat rendah diri berdasarkan
sifat tanah yang ada dengannya. Bila dia menjadi megah, itu hanyalah yang
datang kemudian (bukan sifat semulajadinya). Dia menerima sifat tersebut kerana
unsur api yang ada dengannya sebagaimana imajinasi dan keadaannya menerima berbagai
suasana kerana unsur udara dengannya. Jin bersifat menyombong kerana sifat api
yang ada dengannya. Jika mereka merendah diri, itu adalah yang datang kemudian
(bukan sifat asli), ia boleh datang kerana unsur tanah yang ada dengannya. Mereka juga menerima
ketetapan dalam menggunakan tipu daya jika mereka syaitan, dan menerima
ketetapan untuk berbuat taat jika mereka bukan syaitan.Keadaan jin bila QS.
ar-Rahman (surah 55 dalam Quran) dibacakan.
Bila Rasulullah s.a.w membacakan surah
ar-Rahman kepada para sahabat baginda, baginda bersabda, "Aku
membacakannya kepada kumpulan jin. Mereka mendengarkannya lebih baik daripada
kamu. Bila aku katakan,'Nikmat Tuhan kamu yang manakan kamu nafi’kan?' mereka
melafazkan,'kami tidak nafi’kan sembarang nikmat Tuhan kami!' Ia meneguhkan
mereka dan tidak menggeletar bila dibacakan,'Nikmat Tuhan kamu yang manakah
kamu nafi’kan?' dalam bacaannya. Ini adalah cetusan sifat jin yang keluar
daripada unsur tanah dan air yang memadamkan nyala api. Sebagian daripada
mereka adalah taat kepada Allah dan sebagianmengingkarinya, seperti manusia:
tetapi mereka boleh mengambil berbagai bentuk seperti malaikat.
Bentuk dasarnya ialah rohani
Allah jadikan mereka tidak kelihatan kepada
pandangan manusia melainkan bila Allah membuka tutupnya kepada orang-orang
tertentu untuk mereka melihatnya. Oleh kerana jin tidak nyata dan samar, mereka
boleh mengambil apa juga bentuk yang boleh dicapai oleh pancaindera menurut
kemauan mereka. Bentuk dasarnya ialah kerohanian yang merupakan bentuk pertama
yang diterima oleh jin pertama tatkala Allah membawanya kepada kewujudan.
Kemudian ia mengambil berbagi bentuk menurut apa yang Allah kehendaki. Jika
Allah bukakan pandangan kita sehingga kita dapat melihat bentuk-bentuk yang
dapat disaksikan pancaindera melalui khayal, maka pada masa yang berlainan kamu
akan dapat melihat manusia dalam berbagai bentuk yang tidak serupa antara satu
sam alain.
Pembiakan jin dan manusia
Kemudian Allah tiupkan roh ke dalam nyala api
yang bergolak lantaran keadaannya yang tidak kaku itu. Tiupan menambah
pergolakan tersebut dan udara menguasainya dan ia tidak tinggal dalamkeadaan
yang sama. Alam jin muncul dalam bentuk demikian. Sebagaimana persetubuhan
berlaku dalam kehidupan manusia secara memasukkan air ke dalam kandungan lalu
menghasilkan pembiakan dan kelahiran dalam bangsa Adam yang fana, begitu juga
dengan pembiakan berlaku pada jin secara memindahkan udara ke dalam kandungan
perempuan dan pembiakan serta kelahiran berlaku pada jin. Mereka keluar melalui
Sagittarius dan keadaannya yang berapi-api. Ini telah diceritakan oleh orang
yang telah sampai - semoga Allah melindunginya!
Yg di Tempuh di antara penciptaan jin dan penciptaan manusia
Yg di Tempuh di antara penciptaan Jann (jin
pertama) dengan penciptaan Adam ialah 60,000 tahun. Ini adalah perlu menurut
dakwaan sesetengah orang bahawa kelahiran jin berakhir selepas 4,000 tahun dan
kelahiran manusia berakhir selepas 7,000 tahun. Walau bagaimanapun, ia tidak
berlaku berdasarkan yang demikian. Ia akan berlaku menurut kehendak Allah. Jin
masih membiak dan akan terus membiak. Jadi kapan manusia bermula, berapa tahun
pembiakannya yang masih tinggal, berapa lama lagikah sebelum berakhirnya dunia
ini dan bangsa manusia terhapus dari muka bumi ini dan mereka dipindahkan ke
Alam Kemudian? Ini bukanlah pegangan mereka yang kukuh dalam ilmu. Ia dikatakan
oleh sebagian kecil saja dan tidak akan diulangi.
Jin adalah ruang di antara malaikat dengan manusia
Malaikat adalah roh yang ditiupkan ke dalam
nur (cahaya). Jin adalah roh yang ditiupkan ke dalam angin. Manusia adalah roh
yang ditiupkan ke dalam bentuk. Ada yang mengatakan bahawa yang perempuan tidak
berpisah daripada jin yang mula-mula wujud, seperti Hawa berpisah daripada
Adam. Salah seorang daripada mereka mengatakan Allah ciptakan anggota pada jin
pertama, maka satu bagiannya bersetubuh dengan bagiannya yang lain dan
keturunannya dilahirkan seperti keturunan Adam dilahirkan: lelaki dan perempuan
berkawin. Jadi sifat jin ialah memiliki kedua-dua jantina(jatan dan betina ).
Oleh kerana itu jin merupakan sebagian daripada ruang di antara: mereka
menyerupai manusia dan menyerupai malaikat kerana kedua-dua jantina menyerupai
lelaki dan perempuan.
Makanan dan perkahwinan jin
Unsur udara dan api menguasai kejadian jin.
Oleh kerana itu makanannya ialah apa yang di bawa oleh udara yaitu lemak di
dalam tulang. Allah jadikan persediaan ini dalam mereka. Jadi kita dapati
bahawa tulang dan dagingnya tidak berkurangan sama sekali dan kita tahu bahawa
Allah berikan kepada mereka zat dalam tulang itu. Inilah yang dikatakan oleh
Rasulullah s.a.w mengenai tulang, "Tulang adalah makanan saudara kamu dari
golongan jin". Dalam satu hadis, "Allah taruhkan zat makanan mereka
di dalamnya". Orang yang hal ini dibukakan kepadanya menceritakan kepada
kami dia telah melihat jin mendapatkan tulang dan menghirupnya seperti hewan memakan
mangsanya. Kemudian mereka pergi sesudah
mengambil makanannya. Makanannya diambil melalui penghidupan itu. Segala puji
bagi Yang Maha Lemah-lembut (al-Latiff) dan Yang Maha Mengerti!
Bagi penyatuan mereka dalam perkahwinan, ia
dalam bentuk berputar seperti apa yang kelihatan pada asap yang keluar dari
tempat bakaran. Asap itu bercampur dan setiap individu jin itu menikmati
kemasukan yang berbalas-balasan itu. Pelepasan maninya seperti biji palma dan
dalam bentuk bau yang asli, sama seperti makanannya.
Golongan dan kumpulan jin
Mereka berkelompok dan berkumpul. Dikatakan
mereka tergolong kepada dua belas klompok dan kemudian bercabang kepada kelompok-kelompok
yang lebih kecil. Biasa berlaku peperangan besar di antara mereka, dan sebagian
daripada angin puting beliung adalah sebenarnya di tengah-tengah pertempuran
mereka. Puting beliung itu merupakan perlawanan yang berbalas-balasan di antara
dua angin yang bertentangan, masing-masing menghalang yang satu lagi daripada
melepasi. Jadi penahanan itu membawa kepada bulatan yang dapat disaksikan oleh
mata sebagai debu yang nyata yang merupakan kesan kepada perlawanan dua angin
itu. Pertempuran mereka adalah seperti itu, tetapi bukanlah pula setiap puting
beliung itu pertempuran mereka. Kisah jin 'Amr merupakan kisah yang terkenal.
Ia terbunuh di dalam puting beliung yang kelihatan. Ia pecah daripadanya ketika
ia hampir mati. Ia tidak mengambil masa yang lama untuk mati. Ia adalah jin yang
salih. Jika asas buku ini adalah untuk menceritakan sejarah dan budaya kami
tentu ceritakan sebagian daripadanya, tetapi buku ini adalah mengenai maksud
ilmu pengetahuan.
Cara alam makhluk rohani muncul dalam rupa bentuk
Bila alam rohani mengambil bentuk dan muncul
dalam bentuk yang boleh ditangkap oleh pancaindera, mata mengurung makhluk
rohani itu kerana makhluk rohani itu tidak dapat melepaskan bentuk yang ia
muncul itu kerana mata terus melihat kepadanya walaupun yang melihat itu ialah
manusia. Bila mata manusia jelas mengenai makhluk rohani itu, ia tidak
mempunyai tempat untuk menghilangkan diri, maka makhluk rohani itu menjelmakan
bentuk yang ia gunakan untuk menutupi dirinya. Kemudian makhluk rohani itu
membuat manusia mengkhayal yang bentuk itu telah meninggalkannya pada satu
arah, lalu mata mengikuti arah tersebut. Bila mata mengikutinya, makhluk rohani
itu meninggalkan kurungan mata tadi dan menghilang. Bila ia menghilang, bentuk
itu hilang dari pandangan orang yang sedang memandang kepadanya dan
mengikutinya dengan pandangannya. Dalam hubungan dengan makhluk rohani itu,
bentuk itu adalah umpama cahaya yang di dalam bekas lampu yang cahayanya
dihamburkan di penjuru-penjuru. Bila badan lampu itu tiada cahaya pun hilang.
Beginilah keadaan bentuk itu. Jika seseorang mengetahui hal ini, dan mau
mengurung makhluk rohani itu, dia tidak harus mengikuti makhluk rohani itu
dengan matanya. Ini adalah salah satu rahsia Ilahi yang hanya diketahui oleh
mereka yang mendapat petunjuk Allah. Bentuk itu tidak lain daripada makhluk
rohani itu. Sebenarnya ia adalah sama, sekalipun ia berada pada seribu tempat,
atau pada setiap tempat, dengan bentuk yang berlainan.
Andaikata salah satu bentuk itu dibunuh dan
kelihatan mati, makhluk rohani itu meninggalkan kehidupan dunia ini dan pergi
ke ruang antara sebagaimana kita pergi apabila kita meninggal. Tidak ada
maklumat mengenainya tinggal di dalam dunia ini, seperti keadaan kita juga.
Bentuk yang boleh ditangkap oleh pancaindera yang diambil oleh makhluk rohani
itu dinamakan 'tubuh'. Allah berfirman, "Kami adakan hanya jasad di atas
singgahsananya" (38:34)dan "Kami tidak berikan kepada mereka tubuh
yang tidak memakan makanan" (21:8).
Perbedaan di antara jin dengan malaikat,
walaupun secara kerohaniannya mereka serupa, ialah makanan jin mengandung
makanan yang didapati dalam tubuh asli. Malaikat tidak demikian. Itulah sebabnya
Allah ceritakan tentang tamu Nabi Ibrahim a.s, "Bila dia melihat tangan
mereka tidak mengambilnya, dia mencurigai mereka" (11:70),
yaitu malaikat tidak menjamah daging panggang
dan mereka tidak memakannya yang membuat Nabi Ibrahim a.s curiga.
Pembentukan alam jin
Apabila sampai masa dijadikan alam jin, Dia
memerintahkan tiga daripada malaikat yang kepercayaan dalam tahap pertama yang
membawa pembantu-pembantu mereka yang diperlukan untuk tugas ini dari langit
kedua. Mereka turun ke langit-langit dan mengambil dua pembantu dari langit ke
dua dan ke enam. Mereka turun ke unsur dan menyediakan tempat tersebut. Tiga
lagi penjaga mengikuti mereka, dan mereka membawa apa juga pembantu yang
diperlukan daripada langit kedua, kemudian turun ke langit ke tiga, dan dari
sana kepada yang ke lima. Mereka mengambil dua malaikat. Mereka melalui langit
ke enam dan mengambil dua pembantu daripada malaikat. Kemudian mereka turun ke unsur
bagi melengkapkan pembentukan itu. Enam yang lebihnya turun dan mengambil
pembantu yang selebihnya di dalam langit ke dua dan langit-langit. Semuanya
dikumpulkan bagi susunan kejadian ini dengan izin Yang Maha Mengetahui, Maha
Bijaksana.
Bila kejadian alam jin selesai, Allah
perintahkan roh daripada Alam Pemerintahan dan tiupkan kepada bentuk yang telah
tersedia itu dan kehidupan pun mengalir ke dalamnya. Ia pun berdiri mengucapkan
puji-pujian kepada Penciptanya: ini merupakan ketentuan semula jadi yang Dia
atur. Terkandung di dalamnya ialah kekuatan dan kebesaran yang penyebabnya
tidak dikenali dan tidak ditemui kerana pada masa itu tidak ada makhluk lain
yang wujud dalam alam semula jadi ini selain dia. Ia beribadah kepada Tuhannya,
mengakui kekuasaan-Nya, merendah diri kepada Tuhannya yang telah mewujudkannya
sebagai satu makhluk sehingga Adam diciptakan. Bila jin ini melihat sosok Adam,
salah seorang daripada mereka yang bernama al-Harith, dikuasai oleh kebencian
kepada sosok tersebut dan kemarahannya menyala-nyala tatkala menyaksikan sosok Adam itu. Di sisi yang lain melihat keadaannya
dan mengkeritiknya lantaran mereka melihat ia bersedih dan berdukacita di atas
kejadian Adam itu. Bila kejadian Adam telah siap, al-Harith menunjuk apa yang
tersirat dalam dirinya dengan mengingkari perintah Penciptanya supaya sujud
kepada Adam dan ia menjadi angkuh terhadap Adam berbangga dengan asal usulnya
(daripada api yang ia rasakan lebih mulia daripada tanah). Ia gagal melihat
rahsia kekuatan air yang daripadanya Allah jadikan setiap makhluk yang hidup
ini, dan daripadanya juga datangnya kehidupan jin sekalipun ia tidak menyadarinya.
Penciptaan Adam dan kejadian manusia
Jika kamu terdiri daripada mereka yang tidak
diungkapkan, fikirkanlah tentang firman Allah,"dan singgahsana-Nya di atas
air" (11:7).Jadi, singgahsana dan makhluk di sekelilingnya memperoleh
kehidupan melalui air."Tidak ada yang tidak meninggikan puji-pujian
terhadap-Nya" (17:44).
Dia menggunakan yang negatif. Hanya yang
hidup mengagungkan. Dalam satu hadis yang baik Rasulullah s.a.w bersabda,
"Malaikat berkata,'Wahai Tuhan (dalam hadis yang panjang)!adakah
Engkau ciptakan sesuatu yang lebih kuat daripada api?' Dia menjawab,'Iya,
air.'" Jadi, Dia jadikan air lebih kuat daripada api. Sekiranya unsur udara
dalam struktur jin tidak dinyalakan oleh api, maka jin tentunya menjadi lebih
kuat daripada keturunan Adam, kerana udara lebih kuat daripada air. Dalam hadis
ini malaikat bertanya, "Wahai Tuhan, adakah Engkau ciptakan sesuatu yang
lebih kuat daripada api?" Dia menjawab, "Ya, keturunan Adam."
Allah jadikan organisme manusia lebih kuat daripada udara. Air lebih kuat
daripada api, dan ia merupakan unsur utama dalam manusia sebagaimana api
menjadi unsur utama dalam jin. Inilah sebabnya Allah katakan tentang
syaitan,"Sesungguhnya tipu daya syaitan itu lemah" (4:76).Ia tidak
menganggap berkekuatan terhadapnya sama sekali. Ia tidak menafi’kannya kepada
Gubernor Mesir tatkala ia bertkata, "sesungguhnya tipu daya kamu
kuat" (12:27)...
Sebab bagi yang demikian ialah organisme
manusia memiliki kesesuaian untuk melahirkan sikap berhati-hati, keteguhan
hati, bertafakur dan berfikir lantaran pengaruh unsur tanah dan air dalam sifat
manusia. Jadi manusia memiliki akal yang lebih kerana tanah memegangnya dan
menahannya sementara air menjadikannya lemah-lembut dan mudah. Jin tidak
demikian. Akal jin tidak memiliki yang demikian yang boleh membuatnya berpegang
kepada sesuatu sebagaimana manusia boleh lakukan. Sebab itu kita katakan,
"Si anu 'ringan' akalnya dan 'cerah' fikirannya" bila dia berkelakuan
bodoh dan dungu! Ini merupakan sifat jin, dan dengannya jin sesat daripada
jalan petunjuk kerana sifat aslinya yang dungu dan kurang kecerdasannya dalam
berfikir. Jadi ia berkata, "Aku lebih mulia daripadanya" (7:12)dan
menggabungkan kejahilan dan akhlak yang buruk kerana sifat dungunya.
Syaitan pertama dari golongan jin
nama-nama jin yang durhaka adalah syaitan, yaitu
yang tercampak jauh daripada rahmat Allah. Al-Harith adalah jin pertama yang
dipanggil syaitan. Allah menghalaunya dalam keadaan putus asa, yaitu
menghalaunya keluar dari rahmat-Nya dan mengharamkan rahmat ke atasnya.
Daripadanya cabang-cabang syaitan muncul. Nama-nama jin yang beriman, seperti
Hama ibn Alham ibn Laqis ibn Iblis, bergabung dengan jin yang beriman. Nama
nama yang tinggal dalam keingkaran adalah syaitan. Ia hanya merupakan sedikit
perselisihan pendapat di kalangan ulama Syariat. Ada yang mengatakan syaitan
tidak pernah tunduk, berpandapat daripada apa yang Rasulullah s.a.w katakan tentang
syaitan yang menjadi sahabatnya, "Allah berikan daku kekuatan ke atasnya
maka dia tunduk (aslama)." Mereka yang mentafsirkan baginda sebagai
berkata "aslamu" mengambil kefahaman "Daku selamat
daripadanya" dan ia tidak mempunyai jalan ke atasku. Jadi, terjemahannya
berbeda. Jika ia diterjemahkan sebagai "aslama" maka ia tunduk. Ia
bermakna ia tunduk walaupun ia menjadi musuh maka ia tidak menyuruhku melainkan
kepada kebaikan, dipaksakan berbuat demikian oleh Allah dan sebagai perlindung
kepada Rasulullah s.a.w. Yang bertentangan berkata bahawa "aslama"
bermakna bahawa ia percaya kepada Allah seperti yang tidak percaya bertukar
menjadi Muslim dan beriman. Ini adalah lebih tepat dan diterima.
Iblis adalah jin celaka yang pertama
Kebanyakan orang berpendapat al-Harith adalah
jin yang pertama, dan ia merupakan jin yang sama kedudukannya dengan jin-jin
yang lain seperti umat manusia dengan Adam. Kami tidak berpendapat demikian.
Al-Harith adalah salah satu daripada jin, tetapi yang menyamai seperti
kedudukan Adam bagi umat manusia adalah jin yang lain. Inilah sebabnya Allah
berfirman,
"Iblis
adalah salah satu jin" (18:50),
yaitu ia adalah dalam kategori penciptaan
ini. Sama juga Qabil adalah salah seorang manusia, tetapi Allah mencatat di
kalangan yang celaka. Dia adalah yang pertama dari kalangan manusia yang
celaka, dan iblis adalah yang pertama yang celaka di kalangan jin. Kebanyakan
siksaan bagi syaitan bangsa jin di dalam neraka ialah dengan kesejukan yang
amat sangat, bukan dengan kepanasan, walaupun mereka mungkin disiksa dengan
api. Kebanyakan siksaan untuk keturunan Adam ialah dengan api.
Satu hari aku berjumpa dengan seorang wali
yang meracau. Dia menangis dan berkata kepada orang ramai,
"Jangan berhenti dengan perkataan-Nya,
'Aku akan penuhkan Jahannam dengan kamu'" (38:85)
dan memaksudkannya dengan iblis saja.
Perhatikan bagaiamana Dia menyampaikan kepada kamu secara tidak langsung bila
Dia berfirman, '...jahannam dengan kamu.' Iblis dijadikan daripada api maka dia
kembali kepada asal usulnya - semoga Allah melaknatinya! Jika iblis disiksa
dengannya, siksaan bagi periuk belangan dengan api adalah lebih lagi, maka
ambillah perhatian!
Bila Jahannam disebutkan, wali ini hanya
memikirkan api secara khusus, dan lupa akan kenyataan bahawa Jahannam adalah nama
bagi kedua-duanya yaitu panas yang sangat dan sejuk yang sangat. Ia dipanggil
jahannam kerana rupanya yang masam (jahama. Jahuma bermakna 'memiliki rupa yang
bodoh') kerana rupanya yang menimbulkan rasa kebencian. Jaham adalah perkataan
bagi awan yang sudah mencurahkan air yang dikandungnya. Hujan yang lebat
merupakan rahmat Allah. Bila Allah sudah mengeluarkan hujan daripada awan, maka
nama jaham digunakan baginya kerana rahmat yaitu hujan yang lebat sudah tiada
lagi. Begitu juga, Allah telah menghilangkan rahmat daripada Jahannam yang dibenci
menurut pandangan dan laporan. Ia dinamakan Jahannam kerana ia terlalu dalam.
Ada yang mengatakan, "sedalam Jahannam" bila menyatakan sesuatu yang
sangat dalam. Kita bermohon kepada Allah Yang Maha Besar agar dikurniakan
kepada kita dan sekalian orang yang beriman keselamatan daripadanya!
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Follow us on facebook
Popular Posts
-
KEPUTUSAN BAHTSUL MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP AN-NUR TEGAL REJO PRAMBON NGANJUK TGL 26-27 SYAWAL 1401 H/ 26-27 AGUS...
-
KEPUTUSAN BAHTSUL MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP ZAINUL HASAN GENGGONG KRAKSAN TGL 22-23 NOPEMBER 1981 Mas’alah: ...
-
KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP NURUL JADID PAITON PROBOLINGGO TGL 15-16 DZULHIJJAH 1399 H / 5-6 ...
-
KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP. SALAFIYAH SUKOREJO ASEMBAGUS TGL 16-17 JUMADIL ULA 1400 H/ 2-3 A...
-
KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JAWA TIMUR DI PP QOMARUDDIN BUNGAH GRESIK Mas’alah : Kebanyakan buruh tani...
-
ASMA’UL KHUSNA DAN MANFA’ATNYA "ALLAH mempunyai Asmaa-Ul-Husna (nama-nama yang agung yang sesuai dengan sifat-sifat ALLAH...
-
Dia campurkan api dan tumbuh-tumbuhan, maka bentuk jin dijadikan,sebagai ruang di antara dua keadaan.Ia adalah di antara roh yang ber...
-
Fadhilah Wanita Point-point dari halaman ini terdapat di dalam kitab Kanzul ‘Ummal, Misykah, Riadlush Shalihin, Uqudilijjain, Bhahish...
-
Peringatan tentang sahwat Dari ibnu Abu Dzerr ra,dia berkata Rasulullah muhammad saw,bersabda : -sedikitkanlah sahwat,agar kemis...
-
ASMA’UL KHUSNA DAN MANFA’ATNYA "ALLAH mempunyai Asmaa-Ul-Husna (nama-nama yang agung yang sesuai dengan sifat-sifat ALLAH S.W.T.),...
Formulir Kontak
Follow us on Facebook
About Me
Blog Archive
-
▼
2016
(12)
-
▼
Mei
(12)
- fadilah asmaul khusna
- keputusan bahtsul masail syuriysh NU jawa timur\
- keputusan bahsul masail NU jawa timur (4)
- KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JA...
- KEPUTUSAN BAHTSU AL-MASAIL SYURIYAH NU WILAYAH JA...
- keputusan bahsul masail suriyah Nu jawa timur (1)
- Proses kejadian manusia ,malaikat dan jin
- ilmu pengetahuan dan kebatinan
- Peringatan tentang sahwat
- keutamaan wanita /fadhilah wanita
- ASMA’UL KHUSNA DAN MANFA’ATNYA
- Pengantar
-
▼
Mei
(12)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar